Aktualności

Drukuj

 

Z powodu zagrożenia epidemiologicznego szkoły, przedszkola, żłobki, ośrodki opiekuńczo-wychowawcze i wszelkie placówki wspierające dydaktyczno- wychowawczą funkcję rodziny zostały zamknięte do odwołania.

My jako placówka psychologiczno- pedagogiczna, aby zachować bezpieczeństwo, niestety również możemy służyć poradą i wsparciem wszystkim naszym klientom jedynie w formie pośrednich kontaktów.

Drodzy Rodzice!

Mamy świadomość, że w ostatnim czasie tysiące dzieci spędza dużo czasu przed monitorami komputerów, smartfonów, tabletów itp. Wiemy, że nie jest to wina ani dzieci, ani rodziców, ani samych nauczycieli i terapeutów. Sytuacja jest wyjątkowo trudna, dlatego nie chcemy Was dodatkowo „bombardować” i obciążać zaleceniami do pracy terapeutycznej w domu, bo naszym zdaniem nie jest to Wasza rola. Pragniemy jedynie sukcesywnie zamieszczać wartościowe informacje, które mogą wspierać wszystkich w aktualnym czasie.

  1. Polecamy z pełną odpowiedzialnością polubienie strony Barbary Pakuły oraz grupy „Ćwiczę oko” na portalu społecznościowym facebook. Znajdziecie tam Państwo cenne wskazówki dotyczące ochrony wzroku podczas pracy z komputerem i nie tylko!!! Pani Barbara jest wspaniałym optometrystą i terapeutą wzrokowym. W sposób przystępny edukuję i mówi o profilaktyce i higienie wzroku jako jednego z najważniejszych zmysłów człowieka.
  2. Dla rodziców dzieci z ASD, nauczycieli i terapeutów proponujemy polubienie strony TERAPIA MAŁEGO DZIECKA Z ASD również na portalu społecznościowym facebook, którą prowadzi Pani Joanna Wójtowicz -Pałasz, terapeutka, od wielu lat pracująca z dziećmi z ASD.

ü 
Dzieci są doskonałymi obserwatorami. Reagują nie tyle na słowa, co na zachowanie rodzica. W związku z tym jeśli widzą spokój rodzica wierzą właśnie temu. W tej trudnej sytuacji warto więc pozwolić sobie na zadbanie o siebie i swoje emocje. Gdy towarzyszą nam trudne emocje warto poszukać wsparcia, porozmawiać z bliską osobą. Warto też kontrolować czas poświęcony śledzeniu informacji o wirusie, odizolowanie się od niesprawdzonych informacji, od źródeł, które mogą nasilać niepokój.



ü       Spokojna i rzeczowa rozmowa z dzieckiem na temat faktów, a nie sensacji, czy dramatycznych doniesień z mediów. Warto w prosty sposób, w języku zrozumiałym dla dziecka poinformować go np. co to jest koronawirus, jak możemy się chronić przed zachorowaniem oraz dbać o nasze zdrowie. To bardzo ważne, gdy dziecko samo dzieli się swoimi myślami i uczuciami, czy zadaje pytania. Warto być dostępnym i odpowiadać na wątpliwości dziecka tak, aby podnosić poczucie bezpieczeństwa i uspokajać. Znasz najlepiej swoje dziecko, jeśli nie jest gotowe na rozmowę, nie wywieraj presji. Zapewnij je, że jeśli będzie chciało porozmawiać, jesteś do dyspozycji. Jest to też czas, by porozmawiać o ważnych dla rodziny wartościach.

ü       Warto chronić dziecko przed nadmiernym oglądaniem i słuchaniem informacji płynących z telewizji i radia, internetu. Bombardowanie różnymi niepokojącymi newsami podnosi poziom pobudzenia, napięcia i lęku.

ü       W kontakcie z dzieckiem warto przede wszystkim być uważnym obserwatorem emocji i reakcji dziecka oraz być wrażliwym na jego potrzeby. Tu liczy się akceptacja różnych uczuć dziecka- od podekscytowania po lęk dotyczący nieznanej sytuacji. Nie zaprzeczaj, nie bagatelizuj, np. „nie ma się czym martwić, głowa do góry…”. W zamian uważnie słuchaj, potwierdzaj uczucia dziecka np. „rozumiem, że się niepokoisz….może o tym porozmawiamy? Porozmawiajcie o sposobach poradzenia sobie z różnymi emocjami, sprawdźcie, które z nich są skuteczne. Poszukajcie aktywności, które pomogą opanować lęk (rysowanie, zabawa, gra planszowa, czytanie książek, obejrzenie filmu, wspólne gotowanie itp.).

ü     W okresie kwarantanny, która pociąga za sobą sporo ograniczeń warto wspomóc się sporządzonym wraz z dzieckiem planem dnia zawierającym np. czas na naukę, na zabawę wspólną i samodzielną, czas na odpoczynek itp. Korzystając z takiego planu, porządkującego rodzinne aktywności, wywieszonego w widocznym miejscu, łatwiej zadbać o poczucie bezpieczeństwa i spokój domowy.

ü     Warto stworzyć lub podtrzymywać zwyczaje i rytuały rodzinne, jak choćby wieczorne czytanie, wspólne gotowanie, granie w gry itp.

ü     Czas spędzany razem, choć wokół sytuacja bardzo nieprzewidywalna i trudna, warto wykorzystać na budowanie relacji rodzinnych i wzmacnianie więzi, które są „deficytowym towarem” w obecnych czasach, a dla dziecka są fundamentem poczucia bezpieczeństwa. Ważne jest to, że jesteście razem