Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie w Ukrainie?

Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie w Ukrainie?

Każdy z nas przeżywa obecną sytuację na swój sposób. Są wśród nas osoby, które próbują na bieżąco konfrontować się z własnymi emocjami, tj.: z lękiem, strachem, złością, czy gniewem,
a jednocześnie podejmują się konstruktywnych działań, tj.: udzielanie wsparcia rzeczowego, informacyjnego, ale również i emocjonalnego Ukraińcom. Nie możemy jednak zapominać, że wśród nas dorosłych znajdą się również osoby, które będą starały się wypierać fakt konfliktu zbrojnego lub pomniejszać jego znaczenie, głównie po to, by chronić samych siebie przed skonfrontowaniem się z trudnymi emocjami, czy przeżyciami. Takie osoby będą starały się unikać rozmów o bieżącej sytuacji w Ukrainie. Unikanie tematu nie spowoduje jednak, że problem zniknie, przestanie istnieć.   Skonfrontowanie się z własnymi przekonaniami i emocjami jest konieczne. Ułatwi to nam – rodzicom i nauczycielom sprostanie wyzwaniu, jakie nas czeka – rozmowie z naszymi dziećmi.

Czytaj więcej...

TRAFIONE FERIE – TRAFIONY ZAWÓD

TRAFIONE FERIE – TRAFIONY ZAWÓD OTWARTE DRZWI
W BIESZCZADZKIM ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH

 

Już wkrótce staniecie przed poważnym wyborem drogi dalszej edukacji. Żeby przybliżyć Wam ofertę naszej szkoły, zachęcić do podjęcia nauki w technikum lub szkole branżowej I stopnia, zapraszamy do odwiedzenia Bieszczadzkiego Zespołu Szkół Zawodowych w czasie ferii zimowych 
w dniach 14,15,16 lutego 2022r., od godz.10.00 do godz. 13.00.

Przygotowaliśmy dla Was:

- konsultacje w sprawie wyboru zawodu,

- szczegółowe informacje o zawodach i kwalifikacjach, które kształcimy,

- praktyczną prezentację zawodu logistyk w ramach oddziału przygotowania wojskowego.

A dla odważnych i śmiałych! 

- trening strzelecki na strzelnicy multimedialnej połączony z pokazem repliki broni oraz wiele dodatkowych atrakcji (szczegóły na plakacie informacyjnym).

Wybierając kształcenie zawodowe – wybieracie możliwość realizacji pasji i zainteresowań, stabilną sytuację na rynku pracy, pewną drogę kariery oraz osobistego rozwoju!

Drodzy Rodzice!

Jeśli potrzebujecie wsparcia, doradztwa lub konstruktywnej rozmowy w sprawie kształcenia zawodowego Waszego dziecka – zapraszamy do wizyty w szkole w trakcie „Feryjnych drzwi otwartych”. Wyjaśnimy, podpowiemy i rozwiejemy wątpliwości.

W razie potrzeby dostosujemy czas konsultacji do osobistych preferencji Rodziców.

Zapraszamy w dniach 14, 15, 16 lutego 2022 roku, od godz. 10.00 do godz. 13.00.

Chęć udziału młodzieży w treningu strzeleckim należy zgłosić z wyprzedzeniem -  telefonicznie do 11.02.2022 r., piątek, do godz. 14.00, dzwoniąc pod numer 13 4611447.

Liczba miejsc ograniczona.

Załączniki:
Pobierz plik (trafione ferie-1.jpg)trafione ferie-1.jpg450 kB
Pobierz plik (trafione ferie2.jpg)trafione ferie2.jpg462 kB

Aktualności

 

Z powodu zagrożenia epidemiologicznego szkoły, przedszkola, żłobki, ośrodki opiekuńczo-wychowawcze i wszelkie placówki wspierające dydaktyczno- wychowawczą funkcję rodziny zostały zamknięte do odwołania.

My jako placówka psychologiczno- pedagogiczna, aby zachować bezpieczeństwo, niestety również możemy służyć poradą i wsparciem wszystkim naszym klientom jedynie w formie pośrednich kontaktów.

Drodzy Rodzice!

Mamy świadomość, że w ostatnim czasie tysiące dzieci spędza dużo czasu przed monitorami komputerów, smartfonów, tabletów itp. Wiemy, że nie jest to wina ani dzieci, ani rodziców, ani samych nauczycieli i terapeutów. Sytuacja jest wyjątkowo trudna, dlatego nie chcemy Was dodatkowo „bombardować” i obciążać zaleceniami do pracy terapeutycznej w domu, bo naszym zdaniem nie jest to Wasza rola. Pragniemy jedynie sukcesywnie zamieszczać wartościowe informacje, które mogą wspierać wszystkich w aktualnym czasie.

  1. Polecamy z pełną odpowiedzialnością polubienie strony Barbary Pakuły oraz grupy „Ćwiczę oko” na portalu społecznościowym facebook. Znajdziecie tam Państwo cenne wskazówki dotyczące ochrony wzroku podczas pracy z komputerem i nie tylko!!! Pani Barbara jest wspaniałym optometrystą i terapeutą wzrokowym. W sposób przystępny edukuję i mówi o profilaktyce i higienie wzroku jako jednego z najważniejszych zmysłów człowieka.
  2. Dla rodziców dzieci z ASD, nauczycieli i terapeutów proponujemy polubienie strony TERAPIA MAŁEGO DZIECKA Z ASD również na portalu społecznościowym facebook, którą prowadzi Pani Joanna Wójtowicz -Pałasz, terapeutka, od wielu lat pracująca z dziećmi z ASD.
  • Wskazówki dla rodziców - Jak wspierać dzieci w tym trudnym okresie

ü 
Dzieci są doskonałymi obserwatorami. Reagują nie tyle na słowa, co na zachowanie rodzica. W związku z tym jeśli widzą spokój rodzica wierzą właśnie temu. W tej trudnej sytuacji warto więc pozwolić sobie na zadbanie o siebie i swoje emocje. Gdy towarzyszą nam trudne emocje warto poszukać wsparcia, porozmawiać z bliską osobą. Warto też kontrolować czas poświęcony śledzeniu informacji o wirusie, odizolowanie się od niesprawdzonych informacji, od źródeł, które mogą nasilać niepokój.



ü       Spokojna i rzeczowa rozmowa z dzieckiem na temat faktów, a nie sensacji, czy dramatycznych doniesień z mediów. Warto w prosty sposób, w języku zrozumiałym dla dziecka poinformować go np. co to jest koronawirus, jak możemy się chronić przed zachorowaniem oraz dbać o nasze zdrowie. To bardzo ważne, gdy dziecko samo dzieli się swoimi myślami i uczuciami, czy zadaje pytania. Warto być dostępnym i odpowiadać na wątpliwości dziecka tak, aby podnosić poczucie bezpieczeństwa i uspokajać. Znasz najlepiej swoje dziecko, jeśli nie jest gotowe na rozmowę, nie wywieraj presji. Zapewnij je, że jeśli będzie chciało porozmawiać, jesteś do dyspozycji. Jest to też czas, by porozmawiać o ważnych dla rodziny wartościach.

ü       Warto chronić dziecko przed nadmiernym oglądaniem i słuchaniem informacji płynących z telewizji i radia, internetu. Bombardowanie różnymi niepokojącymi newsami podnosi poziom pobudzenia, napięcia i lęku.

ü       W kontakcie z dzieckiem warto przede wszystkim być uważnym obserwatorem emocji i reakcji dziecka oraz być wrażliwym na jego potrzeby. Tu liczy się akceptacja różnych uczuć dziecka- od podekscytowania po lęk dotyczący nieznanej sytuacji. Nie zaprzeczaj, nie bagatelizuj, np. „nie ma się czym martwić, głowa do góry…”. W zamian uważnie słuchaj, potwierdzaj uczucia dziecka np. „rozumiem, że się niepokoisz….może o tym porozmawiamy? Porozmawiajcie o sposobach poradzenia sobie z różnymi emocjami, sprawdźcie, które z nich są skuteczne. Poszukajcie aktywności, które pomogą opanować lęk (rysowanie, zabawa, gra planszowa, czytanie książek, obejrzenie filmu, wspólne gotowanie itp.).

ü     W okresie kwarantanny, która pociąga za sobą sporo ograniczeń warto wspomóc się sporządzonym wraz z dzieckiem planem dnia zawierającym np. czas na naukę, na zabawę wspólną i samodzielną, czas na odpoczynek itp. Korzystając z takiego planu, porządkującego rodzinne aktywności, wywieszonego w widocznym miejscu, łatwiej zadbać o poczucie bezpieczeństwa i spokój domowy.

ü     Warto stworzyć lub podtrzymywać zwyczaje i rytuały rodzinne, jak choćby wieczorne czytanie, wspólne gotowanie, granie w gry itp.

ü     Czas spędzany razem, choć wokół sytuacja bardzo nieprzewidywalna i trudna, warto wykorzystać na budowanie relacji rodzinnych i wzmacnianie więzi, które są „deficytowym towarem” w obecnych czasach, a dla dziecka są fundamentem poczucia bezpieczeństwa. Ważne jest to, że jesteście razem

Autorzy strony: Marta Kądziołka, Agnieszka Wdowiak